Vätternrundan stärker säkerheten för funktionärerna inför årets Cykelvecka. De funktionärer som tidigare har fungerat som så kallade flaggvakter, flyttas nu från korsningar och rondeller.
– Vätternrundan ska vara ett säkert arrangemang för alla. Vi vill ha våra funktionärer vid sidan om vägen i stället för på vägen, säger Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan.
Vätternrundan är en föregångare när det gäller säkra arrangemang och har arbetat i många år för att skapa säkrare lopp för alla. Beslutet att flytta de funktionärer som tidigare har fungerat som flaggvakter är en del av ett pilotprojekt Vätternrundan driver tillsammans med Trafikverket, där även polisen har varit med som intressent. Många av funktionärerna det handlar om har tidigare haft utsatta positioner på hårt trafikerade vägar.
– Det är personer som arbetar ideellt för oss, säger Gunilla Brynell-Johansson, och de utsätts för risker som vi inte kan motivera. Vätternrundan ska vara ett säkert arrangemang för alla och vi har beslutat att flytta dessa funktionärer till mindre utsatta positioner.
– Funktionärerna kommer nu att stå en bit före korsningen i stället, vid sidan om vägen, för att förbereda cyklisterna i god tid. Där kan de göra lika stor nytta för cyklisterna.
I den tillståndsansökan Vätternrundan gör varje år, för varje lopp, har man dessutom sökt tillstånd för ytterligare åtgärder som ska förbereda både bilister och cyklister.
– Vi har gjort en minutiös genomgång av varje del av loppen under Cykelveckan. Och på vissa specifika ställen har vi förstärkt skyltningen för både bilister och cyklister och minskat hastigheten för bilisterna.
Förändringen innebär dock att cyklisterna behöver vara extra uppmärksamma och ta ett större ansvar när de kommer fram till korsningar och rondeller. Men Gunilla Brynell-Johansson tror inte att det kommer att påverka de cyklister som vill köra snabbt på sin resa runt Vättern.
– De cyklister som vill köra fort kommer fortfarande att kunna göra det, men de behöver förstås följa trafikreglerna. Vätternrundan körs till stor del på trafikerade, allmänna vägar. Så har det alltid varit.
– På ett eller annat ställe kan det kanske ta någon minut extra, men det är bara en faktor av många för hur lång tid ett lopp tar. Väder, vind och träning är betydligt mer avgörande faktorer.