Med målet att tillsammans nå yngre målgrupper har NTM Media och Vätternrundan inlett ett treårigt partnerskap. Samarbetet ska stärka folkhälsan hos unga och få det klassiska cykelloppet att nå en ännu bredare publik.
Klassiska Vätternrundan är ett av världens största cykellopp och samlar varje år tusentals deltagare. För att locka fler yngre deltagare till de olika motionsloppen under Cykelveckan i juni, ser vi ett behov av att nå nya målgrupper i nya kanaler. NTM Medias lokala nyhetskanaler, med 18 prenumererade titlar från Vimmerby i söder till Luleå i norr, når varje dag över en miljon läsare.
– Med NTM Medias starka varumärken och deras engagerade medierådgivare, är vi övertygade om att vi kan göra våra klassiska cykellopp ännu mer tillgängliga och lockande för en bredare publik, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig Vätternrundan.
Hållbarhet står högt upp på NTM:s agenda och som mediekoncern vill man vara med och påverka utvecklingen för ett långsiktigt hållbart samhälle.
– Vi är väldigt glada över att få chansen att stötta Sveriges främsta folkhälsoarrangemang. Vi ser fram emot att inleda detta fleråriga samarbete för att tillsammans stärka folkhälsan och uppmana till rörelseglädje, säger Johan Mattisson, marknadschef på NTM.
Tidigare i år blev det officiellt att Vätternrundan även valt NTM:s reklambyrå Fluid som strategisk partner. Arbetet ska mynna ut i ett kommunikationskoncept som bidrar till en varumärkesförflyttning med målsättningen att inspirera fler människor till rörelse.
– Vätternrundan är ett starkt varumärke med lång historia och med hjärtat i engagerande frågor. Det skapar fantastiska förutsättningar för träffsäker kommunikation. Jag är övertygad om att Fluid och NTM Medias bredd kan hjälpa Vätternrundan att ta ytterligare steg i sin varumärkesresa, säger Andreas Hult, VD på Fluid.
Vätternrundan arrangeras i början av juni. Det klassiska cykelloppet går av den 14-15 juni, men redan helgen innan är det möjligt att delta i Tjejvättern, Minivättern eller att köra Vätternrundan på elcykel.
– Vi är otroligt entusiastiska över det här samarbetet med NTM Media och ser verkligen fram emot att utforska nya vägar för att locka och engagera flera deltagare. Tillsammans kommer vi att inspirera till rörelseglädje och stärka folkhälsan. Det är en spännande resa vi har framför oss, avslutar Oskar Sundblad, VD, Vätternrundan.