Annons:

Wahoo – toppbanner (kampanjperiod 2, 2024)
 
vatternrundan.se > Nyheter<!--Partner--> > Vätternrundan och Folksam förlänger samarbetet för ökad trafiksäkerhet

Vätternrundan och Folksam förlänger samarbetet för ökad trafiksäkerhet

 
 
15 December

Folksam och Vätternrundans samarbete har pågått sedan 2003. Inledningsvis innebar samarbetet att deltagarna erbjöds en fullständig motionsloppsförsäkring från Folksam. Sedan 2017 har Folksam dessutom kontinuerligt bedrivit forskning i samband med Vätternrundan, med målet att öka trafiksäkerheten utmed loppens bansträckningar.

Forskningen har bland annat lett till den historiska förändringen av bansträckningen vid norra Vättern in mot Motala, som presenterades i november 2019 och genomfördes i september 2021. En utveckling som inte bara innebär att Vätternrundan blir drygt en och en halv mil längre, utan också att cyklisterna slipper både ett antal farliga korsningar och mycket tung trafik.

– Trafiksäkerheten är den i särklass viktigaste punkten för oss på Vätternrundan i och med att våra lopp till största del går på allmänna vägar. Genom samarbetet har vi kunnat göra flera betydelsefulla förändringar som har ökat trafiksäkerheten för våra deltagare. Vi är stolta och tacksamma över att Folksam vill fortsätta bedriva forskningen tillsammans med oss, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig på Vätternrundan.

Samarbetet har mynnat ut i flera viktiga resultat i form av ökad trafiksäkerhet och kunskap om beteenden som ger vägledning för hur cyklister ska ledas vid höga trafikflöden.

– Som idrottens försäkringsbolag med tydliga ambitioner att driva på forskning kring trafiksäkerhet känns det här samarbetet extra kul. Vi hoppas att fortsatt kunna bidra till att öka trafiksäkerheten för såväl motions- som pendelcyklister och därmed förhindra att cyklister skadas allvarligt, säger Madeleine Hasselwander, kundansvarig på Folksam.

Samarbetet förlängs med ytterligare tre år och förutom att vara en rådgivande partner kommer Folksam fortsätta erbjuda Motionsloppsförsäkringen, samt hålla sin uppskattade cykelparkering öppen under Cykelveckan i Motala, dit deltagarna på ett säkert sätt kan lämna ifrån sig sin cykel.

– Det finns mycket mer vi kan göra tillsammans. Inte minst att sprida de viktiga resultaten i och med det ökade intresset för cykling som transport- och semesterform, där en stor del av cyklingen sker på just biltrafikerad landsväg, avslutar Jessica Nilsson.

För ytterligare information:
Jessica Nilsson, sponsringsansvarig Vätternrundan, 070-515 58 90, jessica.nilsson@vatternrundan.se
Madeleine Hasselwander, Key account manager Folksam Idrott, 070-831 63 48, madeleine.hasselwander@folksam.se

Folksam är ett kundägt företag som erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och företaget är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att kunderna ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på

Läs mer på www.folksam.se

Annons:

Wahoo – toppbanner (kampanjperiod 2, 2024)

Våra partners

Vätternrundan skulle aldrig vara vad det är idag om det inte vore för våra fantastiska partners som delar vår passion för cykelsporten