Annons:

Mekonomen – toppbanner (kampanjperiod 1, 2024)
 
vatternrundan.se > Nyheter<!--Halvvättern--> > Vätternrundan räknar med lopp 2021

Vätternrundan räknar med lopp 2021

 
 
9 February

Vi på Vätternrundan arbetar för fullt för att arrangera smittsäkra lopp den 11-19 juni utifrån Folkhälsomyndighetens senaste, positiva besked om utomhusarrangemang.
– Skulle det visa sig att det inte är möjligt att köra i juni, har vi beslutat om ett möjligt reservdatum i september, säger Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan.

I en rapport till regeringen i mitten av januari föreslog Folkhälsomyndigheten att utomhusarrangemang över icke avgränsade ytor ska kunna undantas från deltagarbegränsningar. Förutsättningen är att smittspridningen går ner och att arrangören kan säkerställa att trängsel kan undvikas.

– Det var ett positivt besked, säger Gunilla Brynell-Johansson. Rapporten, och den nya pandemilagen, öppnar för en större differentiering av olika arrangemang.

Utifrån det beskedet fortsätter vi planera för en cykelvecka i Motala den 11-19 juni, med Vätternrundan 315 km som avslutning den 18-19 juni.

– Vi är ödmjuka och vet att det är många faktorer som ligger utanför vår kontroll, säger Gunilla Brynell-Johansson. Därför arbetar vi hårt med det vi kan styra för att erbjuda ett smittsäkert arrangemang. Vi sätter våra deltagare, funktionärer och samarbetspartner i första rummet och det är en självklarhet för oss att anpassa loppen efter de förutsättningar som gäller.

Med en arena som sträcker sig över tiotals mil är trängsel på banan inget större problem. Det vi planerar för är framför allt anpassningar i start, mål och depåer. Det kan exempelvis handla om att begränsa tiden du som deltagare får vara i startområdet före start, att smittsäkra flödet i depåerna och att anpassa målområdet för att undvika trängsel.

– Vi jobbar stenhårt med protokoll och riktlinjer för att smittsäkra loppen, säger Oskar Sundblad, marknadschef för Vätternrundan. Vi tittar på allt från enkla saker, som att deltagarna ska leda cykeln i höger hand för att skapa naturlig distans, till större förändringar av målområdet där vi kan styra in cyklisterna på olika vägar när de kommer i mål. Cykelveckan kommer inte att se ut som vi är vana vid, men det kommer att bli lopp.

Vi på Vätternrundan samarbetar med andra storlopp i Sverige, både i dialogen med Folkhälsomyndigheten och i arbetet med smittsäkringsåtgärder i form av exempelvis protokoll och rutiner. Dessutom förs en nära dialog med det regionala smittskyddet i Östergötland.

– Vi känner oss trygga med de kontakter vi har och den input vi får från både Folkhälsomyndigheten och smittskyddsenheten i Region Östergötland även om de just nu inte kan ge några definitiva besked kring det som händer i juni, säger Gunilla Brynell-Johansson.

Reservplanen – att arrangera Cykelveckan i september
Om det skulle visa sig omöjligt att arrangera Cykelveckan som planerat i juni, har vi en reservplan. Alternativet är då att flytta loppen till den 2-5 september. I så fall går MTB-Vättern 2 september, Vätternrundan 315 km 3-4 september samt Halvvättern, Tjejvättern och Vätternrundan 100 km den 5 september.

– Vi tror på en cykelvecka i juni och det är det vi arbetar för, säger Oskar Sundblad. Men vi har också gått igenom alternativen och kommit fram till att det skulle fungera att köra loppen i september på ett bra sätt. Vi arbetar fortsatt med juni som vårt första alternativ.

– Om det visar sig att utvecklingen inte går som vi tror när det gäller vaccinering och smittspridning, räknar vi med att lämna besked om en flytt av loppen senast i mitten av april.

Sista betalningsdag flyttas fram till 15 april

Ovissheten i rådande pandemi påverkar oss alla och vi vill nu ge dig ytterligare tid med betalningen av startavgiften till våra lopp.

Sista dag för betalning blir 15 april. Detta datum gäller oavsett om du har en tilldelad men obetald/delbetald startplats, eller om du anmäler dig på nytt till något av Vätternrundans lopp.

Annons:

Mekonomen – toppbanner (kampanjperiod 1, 2024)

Våra partners

Vätternrundan skulle aldrig vara vad det är idag om det inte vore för våra fantastiska partners som delar vår passion för cykelsporten