Annons:

NTM Media – toppbanner (kampanjperiod 1,2025 ”Tandemparet”)

Välkommen till jubileet – folkfesten för alla, med eller utan cykel!

Välkommen till Motala, Cykelveckan 2025 och 60:e Vätternrundan. En festival för hela familjen, oavsett om du ska cykla något av loppen eller bara vill vara en del av gemenskapen.
Och i år blir cykelfesten något alldeles extra med dubbla jubilarer på plats: Vätternrundan körs för 60:e gången och Tjejvättern cyklas för 35:e.
– Vätternrundan är en ikon inom cykelvärlden. Det blir en folkfest som kommer att bubbla av aktiviteter, säger Jessica Nilsson, sponsoransvarig på Vätternrundan.

Att veckan i allmänhet, och cykeldagarna i synnerhet, är en populär folkfest går inte att ta miste på. Framför allt i Motala, men även utmed vägarna där tusentals personer hejar, applåderar, viftar med flaggor och entusiastiskt följer de cyklande.
Och jubileumsåret 2025 kommer att bli något alldeles extra.
– Det är något som vi redan märker av i boendestatistiken och det ökande antalet internationella gäster, säger Jessica Nilsson.
– Alla lopp ökar – och på det långa loppet, Vätternrundan 315 km, är det i nuläget 1 000 fler deltagare jämfört med förra året, med deltagare från 76 nationer.

”Cykelveckan är ett enormt skyltfönster”

Men Cykelveckan med alla sina lopp är inte bara en sprudlande cykelfest för alla besökare och cyklister. Det har under åren även blivit en viktig del i att sätta Motala kommun på kartan, såväl nationellt som internationellt.
Varje år skapar Cykelveckan och Vätternrundan 315 km nämligen en turistekonomisk effekt för kommunen på över 100 miljoner kronor. Och i år, när världens största motionslopp på cykel ska köras för 60:e gången, väntas effekten bli ännu större.
– Cykelveckan är ett enormt skyltfönster för hela vår region som vi är väldigt stolta över, säger Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan.

Upplev lyckoruset i målet

Vätternrundan har sedan premiärloppet 1966 vuxit till en företeelse som de flesta känner igen. Och handen på hjärtat. De flesta av oss har säkerligen minst en gång tänkt tanken ”det vore häftigt att ha ett Vätternrundan-diplom hemma på väggen”.
Kanske är det dags nu när loppet firar 60-årsjubileum?
– Vätternrundan är något man vill uppleva som motionär, åtminstone en gång i livet, säger Oskar Sundblad.
– Att cykla runt Vättern i den ljusa sommarnatten, få vara med om både solnedgång och soluppgång och få uppleva lyckoruset i målet… Det borde alla ta chansen att göra.

Tips att göra under Cykelveckan

  • Upplev starten av den 60:e Vätternrundan 315 km kl. 19.30 fredagen den 13 juni.
  • Köp unika och officiella (jubileums)souvenirer: smycken, posters, serveringsbrickor och praliner.
  • Ha kul på barnområdet! Träna balans och kontroll på teknikbanan, låna lätta barncyklar, busa med Vättis, Vätternrundans energiske maskot.
  • Njut av den livliga parken där du hittar ”grab and go”-mat för en avkopplande paus.
  • Besök Nordic Bike Expo och prova nya cyklar, lyssna på inspirerande samtal samt upptäck produkter och tjänster från vårs utställare. En plats för både cykelentusiaster och nyfikna.
  • Fördjupa dig i Vätternrundans 60-åriga historia och lyssna på en kostnadsfri föreläsning i Stadsparken, Motala, den 6 och 13 juni.
  • Heja på cyklisterna utmed banan.

Vill du ha fler tips på vad du kan göra, med eller utan cykel? Klicka in på guide.vatternrundan.se

Visste du att…

… årets Cykelveckan kommer att samla runt 27 000 deltagare, 80 000 beskare och cyklister från 60 nationer?
… Vätternrundan sedan 1966 har arrangerats för och av det lokala föreningslivet runt Vättern? Den första rundan hade 344 startande varav 334 fullföljde loppet.
Stig Johansson från Fagersanna har cyklat samtliga 59 Vätternrundor och han startar självklart även i år. Med sin Husqvarna-cykel från 1937, jeans, träskor, bandspelare och färgglada mössa över hjälmen är han den stora profilen som alla känner igen och hejar på.
… det under Cykelveckan serveras cirka 170 000 släta bullar, 10 ton bananer, 3 ton av den klassiska saltgurkan, 20 000 liter sportdryck och 100 000 koppar kaffe? I Jönköping och Hjo serveras lagad mat. I Hjo serveras drygt två ton lasagne.
… de som har kört 25 lopp eller mer har särskild status som veteraner i Vätternrundan? Föreningen grundades 1990 och har i dag cirka 500 medlemmar.
… alla cyklister måste vila minst sex timmar efter fullföljd Vätternrundan innan de sätter sig bakom ratten och kör från Motala? Poliskontroller sker vid varje utfart och stäms av mot Vätternrundans tidsregistrering av cyklisternas målgång.
… hjälmtvång infördes i Vätternrundan 1984?
… rundan vände 1974? Att köra medsols kan tyckas vara helt naturligt, men synpunkterna var många före loppet. Vändningen, som bland annat påkallats av Polismyndigheten, blev en dock en succé utan några korsande vänstersvängar samt flera nya och bättre depålösningar.

Cykelveckan 2025 – då går loppen

6 juni – MTB-Vättern 25 km/50 km (första start: 17.00)
7 juni – Tjejvättern 100 km (första start: 07.30)
7 juni – Halvvättern 150 km (första start: 10.00)
7 juni – Vätternrundan 100 km (första start: 12.30)
8 juni – Minivättern (första start: 11.00)
Men aktivitetsdagen ”Skoj med hoj” startar redan kl. 09.00 i Stadsparken.
13-14 juni – Vätternrundan 315 km (första start: 19.30)

Tips! Du vet väl om att anmälningsavgiften ingår i friskvårdsbidraget?

Cykelkraft och Vätternrundan krokar arm

Branschens största aktör och världens största motionslopp på cykel går in i ett helt nytt samarbete, när Cykelkraft nu blir officiell partner till Vätternrundan.

I början av maj undertecknades avtalet som innebär att Cykelkraft blir officiell partner till Vätternrundan. Avtalet gäller till 2027 med möjlighet till förlängning ytterligare två år.

– Det känns väldigt roligt att få samarbeta med ett så stort och starkt arrangemang som Vätternrundan, säger Cykelkrafts vd Peter Arvidsson.

– För oss är det väldigt värdefullt att ha fått till ett avtal med Cykelkraft, med ambitionen att vi ska jobba tillsammans länge, säger Oskar Sundblad.

Vätternrundan, som i år jubilerar med sextionde rundan, är världens största motionscykellopp, och uppemot 27 000 cyklister från omkring 75 nationer väntas till Cykelveckan i Motala i juni. Förutom Vätternrundan 315 km omfattar Cykelveckan också Tjejvättern, Halvvättern, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern. Anmälningarna ökar till samtliga lopp och framför allt växer intresset bland de yngre åldersgrupperna.

Cykelkraft är en del av Spobik-gruppen, cykelbranschens största försäljningskanal där även bland annat Cykloteket och Bikester ingår. Spobik-gruppen är marknadsledande på cyklar och tillbehör i Sverige och är i sin tur en del av Wesport som 2024 omsatte cirka 3 miljarder SEK.

Hur kommer det märkas att Cykelkraft är partner till Vätternrundan?
– Samarbetet omfattar tre olika delar. Exponering av våra varumärken, kunskapsutbyte samt fysisk butik under Cykelveckan. Eftersom årets Vätternrundan arrangeras om drygt en månad satsar vi allt på att få till en attraktiv sport- och cykelbutik till 2026, och planeringen är redan i gång, berättar Peter Arvidsson och tillägger:

– Jag kan lova att vi ska ge alla Vätternrundan-cyklister ett antal starka erbjudanden inför Cykelveckan i sommar.

Vad betyder det för Vätternrundan att nu ha Cykelkraft som officiell partner?
– Det känns väldigt roligt att vi som världens största motionslopp på cykel nu får till ett samarbete med branschens största aktör. Cykelkraft är en viktig aktör på marknaden och tillsammans kommer vi att kunna driva cyklingen framåt. Jag är helt övertygad om att vi kan skapa mervärden för alla våra cyklister, säger Oskar Sundblad.

Läs mer om samarbetet på cykelkraft.se/vatternrundan

Craft lanserar jubileumskollektion för Vätternrundans 60:e upplaga

Inför den 60:e årgången av Vätternrundan presenterar Craft en ny version av den populära Vätternkollektionen. Årets upplaga kombinerar en elegant färgpalett med en klassisk design som speglar naturen, traditionen och stoltheten av att vara en del av denna unika cykelklassiker.

– Sextio arrangerade lopp är en hedervärd milstolpe som förtjänar att hyllas ordentligt, säger Daniel Ekelund, designer på Craft..
– Årets formgivning präglas av en djup skogsgrön ton, accentuerad med eleganta gulddetaljer för ett sobert och högtidligt uttryck. Den gröna nyansen – en tydlig kontrast mot tidigare års kollektioner – är inspirerad av grönskan och landskapet längs Vätternrundans sträckning. På cykeltröjans ärm syns Vätternrundans gyllene 60-symbol, och på bröstet en helt ny VR-ikon – designad med ett typsnitt som hämtar inspiration från svunna tiders nummerlappar. Resultatet är en nedtonad elegans som fångar både loppets stolta arv och dess gyllene framtid.

Enligt Andreas Andersson, kommunikationsansvarig för Vätternrundan, lyfter den nya kollektionen fram Vätternrundans ställning som en genuin klassiker med global räckvidd.
– Den 60:e upplagan av Vätternrundan är såklart något alldeles speciellt, och det märks att Craft har lagt stor omsorg i att ta fram en kollektion som verkligen speglar loppets själ, säger han.
– Den påminner oss om att Vätternrundan inte bara är ett lopp i mängden, utan en tradition och en upplevelse som förenar motionärer från hela världen. Just därför är det extra fint att erbjuda något som speglar Vätternrundan – då, nu och framåt.

Kollektionen för Vätternrundan 2025 är som tidigare upplagor framtagen i samarbete med Vätternrundan och innefattar bland annat cykeltröja, cykelbyxor, strumpor, armvärmare och keps. Plaggen kan köpas på craftsportswear.com, vatternrundan.se och på plats i Crafts eventbutik i Motala i juni.

Ute och cyklar – ny film med Vätternrundan i huvudrollen

Den 23 maj är det premiär för Netflix nya svenska långfilm ”Ute och cyklar”, där Vätternrundan spelar en av huvudrollerna. Filmen har premiär bara några veckor före den 60:e upplagan av världens största motionslopp på cykel.

– Att Vätternrundan spelar en så central roll i en svensk långfilm är ett bevis på vilken särskild plats loppet har i svenskarnas hjärtan, säger Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan. I närmare 60 år har vi varit en del av människors utmaningar och drömmar, precis som det är för karaktärerna i filmen. Vätternrundan är en fantastisk upplevelse där varje deltagare bär på sin egen historia.

I filmen ”Ute och cyklar”, som är en fristående uppföljare till ”Ur spår” från 2022, följer vi syskonen Lisa och Daniel som ställer upp i Vätternrundan inte bara för att cykla, utan också för att hitta klarhet i sina relationer och framtidsdrömmar. När Daniels äktenskap krisar och Lisa börjar ifrågasätta sitt livsval blir loppet en krokig väg till både insikt och förändring.

– Vi hoppas att filmen ska inspirera fler att hitta glädjen i att cykla. Motion är så otroligt viktigt för vårt mående, såväl psykiskt som fysiskt. Och det är något som vi vill uppmuntra, oavsett om det handlar om att cykla till jobbet eller att träna för att genomföra Vätternrundan en gång i livet, säger Oskar Sundblad.

Filmen är producerad av Yellow Bird och Jarowskij och släpps på Netflix den 23 maj 2025. Bara några veckor senare, den 13-14 juni, ger sig tusentals cyklister i väg från Motala för att ta sig runt Vättern.

Nordic Bike Expo 2025 – Vätternrundans nya mässa erbjuder något för alla cykelentusiaster

Sommarens premiär av Nordic Bike Expo kommer att bli en nystart för Cykelsverige och för eventet. Den renodlade cykelmässan är nämligen öppen parallellt med Cykelveckan i Motala som lockar över 25 000 deltagare och upp till 80 000 besökare. Kort sagt, mitt i smeten av ett enormt cykelintresse.
–  Tycker du om att cykla, till vardags eller på elitnivå, blir det ett event där du  kommer att trivas och få bra råd och hjälp på vägen från flera av de ledande varumärkena i branschen, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig på Vätternrundan.

Ska du cykla något av loppen under Cykelveckan i juni? Eller kommer du att besöka Motala som turist eller anhörig till någon av av deltagarna? Då kommer du garanterat att märka av Nordic Bike Expo.

Mässan, som fyller hela Hamnområdet i Motala under två perioder, 6–7 juni och 12–14 juni, kommer att sjuda av liv, rörelse och givetvis massor av cykelprylar.
– Jämfört med tidigare år kommer allt att centreras till hamnområdet som nu kommer att få ett mer strategiskt läge. Hit flyttas exempelvis både nummerlappstältet och Shimanos servicetält, vilket kommer att generera mycket folk på plats, säger Max Lundgren som är projektledare på Vätternrundan.
– Alla varumärken kommer att ha sina egna platser och inte samsas i ett gigantiskt tält som förr. Nordic Bike Expo kommer att upplevas som en mässa och inte som en butik.

Ny cykelmässa med några av branschens främsta varumärken
Vätternrundan är redan i dag Nordens största konsumentplattform för cykling sett till antal deltagare och besökare. Nordic Bike Expo är ett sätt att stärka den positionen genom att utveckla eventet och växa med flera varumärken på ett sätt som bidrar till det växande intresset för cykling. Den långsiktiga visionen är att skapa en heltäckande plattform för cykelbranschen med ett utbud för såväl motions- som vardagscykling och cyklar och tillbehör för såväl  racer som MTB och gravel. Här ska företag som vill nå cykelmålgruppen  samtidigt kunna lösa leverantörs- och kundträffar, lanseringar och mycket mer.

Målsättningen första året är ett bra urval av varumärken och produkter med fokus på kvalitet, service och stor vikt på att bygga långvariga relationer med en passionerad målgrupp.

Och här kommer att finnas något för alla.
– Detta blir första året som vi arrangerar mässan, och i ärlighetens namn känns det lite pirrigt. Det har varit några tuffa år för branschen som fortfarande är luttrade. Nu har vi ett bra urval av varumärken att bygga ifrån. Från Vätternrundans sida ser vi långsiktigt på Nordic Bike Expo och jag är övertygad om att mässan kommer att bygga relationer och skapa förutsättningar för både varumärke och försäljning säger Jessica Nilsson.

Måste jag delta i ett lopp under Cykelveckan för att tycka att mässan är intressant?
– Absolut inte! Huvudfokus blir självklart alla cyklister som ska köra våra lopp under Cykelveckan, men här kommer att finnas cyklar och utrustning även för vardagscyklister. Och som vanligt finns barn- och matområdet, andra utställare och aktiviteter i till exempel Stadsparken, säger Max Lundgren.

Max får medhåll av kollega Jessica Nilsson:
– Kopplat till ändrade konsumenttrender och digitaliseringen så har den här typen av evenemang, fått en viktigare roll än någonsin. Cykling har blivit en året-runt-grej för alla åldrar och därmed en fritidsaktivitet som inte har några begränsningar. Med Nordic Bike Expo vill vi inte bara skapa relationer till de som ska cykla under Cykelveckan utan till alla som älskar att cykla – oavsett syfte och tidpunkt på året.

Urval av varumärken på Nordic Bike Expo 2025: Abus, Atletus, Brompton, Canyon, Craft, Crescent, Enervit, Hestra, Lazer, ListNride, Maurten, Medevi, Mekonomen, Orbea, Radflex, Selle, Shimano, Sidi, Thule, USWE, Vitargo, Vittoria, Void, VTI/Cykelcentrum cykelsimulator, Wahoo, Windfree, woom, Kryptonite, Grepp.

Unik modell för certifierade tillgängliga cykellopp

Efter flera års samarbete tar Svenska Cykelförbundet, Svenska Triathlonförbundet, Vätternrundan och Fritidsbanken nästa steg och arbetar för tillgänglighetscertifierade lopp och inspiration för tävlingar.

Genom samverkan mellan Svenska Cykelförbundet, Svenska Triathlonförbundet, Vätternrundan och Fritidsbanken är målsättningen att ta fram en unik certifiering för tillgänglighet för Vätternrundans lopp. Syftet är att underlätta för personer med funktionsnedsättning att delta genom att tydliggöra vad man som deltagare kan förvänta sig och vilka anpassningar som finns.

– Ett fantastiskt bra initiativ för att informera personer vad det finns för förutsättningar både före, under och efter loppen. Ett nytt steg med att få fler personer i rörelse med att cykla, och för att få fler personer med funktionsnedsättning att cykla något av loppen säger Michael Lindgren, koordinator/assisterande förbundskapten paracykel, Svenska Cykelförbundet.

De senaste åren har samarbetet mellan organisationerna fokuserat på att synliggöra och möjliggöra för fler att delta i loppen under Cykelveckan. De erfarenheter som har gjorts, har tydliggjort behoven för vad som ska till för att ett lopp ska vara tillgängligt. Vad krävs av organisationen bakom arrangemanget? Hur utvecklar man kommunikationen så att fler kan delta självständigt? Vad behövs under själva loppet för att så många som möjligt ska kunna delta?

– Att skapa en certifiering för tillgänglighet är ett viktigt steg för att göra våra lopp mer inkluderande. Vi vill att alla, oavsett förutsättningar, ska känna sig välkomna och ha möjlighet att delta. Genom den här satsningen hoppas vi inspirera fler arrangörer att arbeta för ökad tillgänglighet inom idrott och motion, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig, Vätternrundan.

Arbetet med modellen för tillgänglighet har nu påbörjats med målsättningen att vara helt färdig för lansering till Vätternrundan 2026. Visionen är att fler arrangörer av idrotts- och motionsevenemang kan och vill ta del av den för att fler ska få möjlighet att delta i olika arrangemang, både i Sverige och internationellt.

Om Svenska Cykelförbundet
Paracykel är en gren inom Svenska Cykelförbundet och har varit det sedan 2003. Arbetet inom Paracykel fokuserar på att få fler personer med funktionsnedsättning att börja cykla, både på motionsnivå och inom landslagsverksamhet. Dessutom strävar man efter att fler cykelföreningar ska ha kunskap och inkludera paracykel i sin verksamhet.

Om Svenska Triathlonförbundet
Svenska Triathlonförbundet har som uppgift att administrera, utveckla och marknadsföra sporten triathlon. År 2021 startades projektet Triathlon för alla, med fokus på att skapa förutsättningar för att inkludera personer med funktionsnedsättning i förbundets verksamhet – från prova på-aktiviteter och föreningsträning till lägerverksamhet, tävlingar och satsningar på elitnivå.

Om Om Fritidsbanken Sverige
Fritidsbanken Sverige är en ideell förening där kommuner är medlemmar. Det finns 130 stycken fritidsbanker runt om i Sverige. Verksamheten samlar in sport- och friluftsutrustning, även parasportutrustning, som inte används och lånar ut gratis till alla. Fritidsbanken samlar den sociala, miljömässiga och ekonomiska dimensionen i en verksamhet och är ett starkt förankrat koncept, både lokalt och nationellt.

Craft och Vätternrundan förnyar samarbetet – fokus på tillgänglighet och tillväxt

Sedan 2009 har Craft och Vätternrundan samarbetat för att främja cykelsporten, och nu förlängs partnerskapet med ett nytt avtal som sträcker sig fram till 2028.

Tillsammans har de två svenska aktörerna arbetat för att sänka tröskeln till cykling genom att erbjuda prisvärda och funktionella kläder och lopp som är tillgängliga för både motionärer och elitidrottare. Det förlängda samarbetet kommer även att inkludera en gemensamt framtagen ny designkollektion för Vätternrundan samt en starkare närvaro för Craft på Nordic Bike Expo i Motala.

Tillgänglighet för alla – cykling för både motionärer och elit
Craft och Vätternrundans gemensamma vision har alltid varit att göra cykling tillgänglig för alla, oavsett bakgrund eller ambitionsnivå. Genom att erbjuda prisvärda, högkvalitativa kläder som är anpassade för både motionärer och elitidrottare, har de skapat förutsättningar för att fler ska kunna delta i cyklingens värld. Motionärsloppen inom Vätternrundan erbjuder en ingång för nya cyklister, medan elitcyklister kan dra nytta av Crafts tekniska plagg som är designade för att maximera prestation på högsta nivå. Denna balans mellan tillgänglighet och toppkvalitet gör att alla cyklister, från nybörjare till proffs, kan hitta rätt utrustning och kläder.

Stark tillväxt och fler unga cyklister
En tydlig trend som både Craft och Vätternrundan har sett de senaste åren är den ökande tillväxten inom cykling, särskilt bland nya deltagare och unga vuxna. Under 2024 ökade andelen nya cyklister markant, med en särskilt stark tillväxt bland unga deltagare. Den här utvecklingen visar på cykelsportens växande popularitet och hur partnerskapet mellan Craft och Vätternrundan bidrar till att driva tillväxten i branschen. Tillsammans erbjuder de en plattform där både erfarna elitcyklister och nybörjare kan hitta rätt utrustning och sammanhang för att utvecklas inom sporten.

Ny designkollektion och större närvaro på Nordic Bike Expo
Inför 2025 kommer Craft och Vätternrundan att ta fram en helt ny designkollektion för cykelkläder. Den nya kollektionen kommer att spegla både funktionalitet och stil och kommer att presenteras under nästa års Vätternrundan. Craft kommer också att ha en mer central roll på Nordic Bike Expo i Motala, där de visar upp sitt kompletta sortiment för både motionärer och elitcyklister inför de upp till 80 000 besökarna.

”Det känns fantastiskt att förlänga vårt samarbete med Vätternrundan och fortsätta vår gemensamma resa för att göra cykling tillgängligt för fler,” säger Stefan Persson, VD för Craft. ”Vi har ett brett sortiment som erbjuder både prisvärda alternativ för motionärer och tekniska plagg för elitcyklister, vilket gör att vi kan möta behoven hos alla deltagare.”

”Vi är stolta över vårt långvariga samarbete med Craft,” säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig på Vätternrundan. ”Crafts engagemang för både elit och motionär gör dem till den perfekta partnern för våra lopp, och tillsammans bidrar vi till att göra cyklingen tillgänglig för en bredare publik.”

Barncancerfonden fördjupar samarbetet med Vätternrundan

Barncancerfonden förlänger sitt framgångsrika samarbete med Vätternrundan i ytterligare tre år, med ambitionen att få fler cyklister att delta i kampen mot barncancer. I samband med det 60:e Vätternrundan ansluter sig även cykelklubben Team Aron CK (TACK) till initiativet och blir dessutom ansvariga för samtliga cyklister som engagerar sig genom det väletablerade konceptet ”Ride of Hope”.

Sedan flera år tillbaka har Barncancerfonden och Vätternrundan samarbetat genom ”Ride of Hope”, ett initiativ som samlar cyklister för att stödja kampen mot barncancer. Nu tar samarbetet ett nytt steg, med TACK som tar över ansvaret för att rekrytera och engagera cyklister att delta i ”Ride of Hope” under Vätternrundan 2025.

– Sedan 2008 har hundratals cyklister bidragit i kampen mot barncancer genom att engagera sig i i Ride of Hope och därmed varit med och samlat in över 18 miljoner kronor till barncancerforskningen och till stöd för drabbade barn och familjer. Vi är därför otroligt glada över att både Vätternrundan och TACK är med oss i kampen mot barncancer, säger Jonathan Svensson, projektledare på Barncancerfonden.

– Vi är otroligt glada över att kunna förlänga vårt samarbete med Barncancerfonden. Att TACK nu blir en del av detta gör att vi kan skapa ännu större engagemang och nå ut till fler cyklister. Tillsammans kan vi göra en verklig skillnad för barn med cancer och bidra till ett ännu starkare cykelcommunity, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig på Vätternrundan.

TACK, som initierades av Magnus Erlandsson inspirerad av Aron Andersons initiativ ”Team Aron cyklar genom Sverige” 2018 har snabbt vuxit till att bli en viktig aktör inom cykling för välgörenhet. Klubben, som formellt grundades i januari 2020, har hittills samlat in över 1,7 miljoner kronor till Barncancerfonden genom olika cykelevent runt om i Sverige.

– TACK är till för alla som brinner för att cykla i härlig gemenskap, präglat av glädje. Genom att vara del av cykelklubben kan man bidra till den livsviktiga barncancerforskningen samtidigt som man tränar och mår bättre säger Magnus Erlandsson, initiativtagare och ordförande för TACK och fortsätter:

– Vi ser verkligen fram emot att få fördjupa vårt samarbete med Barncancerfonden i och med närvaron under Vätternrundan 315 km, Halvvättern 150 km och Tjejvättern 100 km. Nu hoppas vi att så många cyklister, såväl ledare som deltagare, som möjligt vill hänga med oss nästa år till Sveriges största motionslopp Vätternrundan. Tillsammans kan vi göra skillnad.

Om Barncancerfonden
Som den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige har Barncancerfonden bidragit med över fyra miljarder kronor till barncancerforskningen och finansierar årligen cirka 250 forskningsprojekt. Det är bara möjligt tack vare bidrag från privata givare, företag och organisationer. Barncancerfonden finansierar forskning som möjliggör effektivare och mer skonsamma behandlingar som är elakare mot cancern men snällare mot barnen, samt erbjuder stöd för drabbade familjer och barncanceröverlevare i hela landet. Tillsammans arbetar riksförbund och lokala föreningar för att bidra till en positiv utveckling inom alla områden som rör barncancer. För mer information besök: www.barncancerfonden.se

Vätternrundan och Wahoo förlänger framgångsrikt partnerskap

Vätternrundan och Wahoo förlänger nu sitt framgångsrika samarbete till och med 2026. Det nya avtalet innebär att Wahoo, som i Norden distribueras av RLVNT Distribution, fortsätter att vara exklusiv partner inom segmentet cykelrelaterade elektroniska produkter för samtliga lopp inom Vätternrundan. Förlängningen markerar ett fortsatt gemensamt engagemang för att stötta och inspirera cyklister i träning och tävling, oavsett nivå.

– Vi är väldigt glada över att förlänga vårt samarbete med Wahoo. Cykling handlar inte bara om stora tävlingar, utan om alla former av cykling – från vardagspendling till motionsrundor och allt däremellan, året runt. Tillsammans med Wahoo kan vi fortsätta att inspirera och stötta cyklister, oavsett säsong eller nivå, med teknik som gör träningen både roligare och mer tillgänglig, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig för Vätternrundan.

Caroline Young, marknadsansvarig för Wahoo hos RLVNT, ser även hon fram emot det fortsatta partnerskapet:

– Vi är otroligt stolta över att få förlänga vårt samarbete med Vätternrundan, en av världens största och mest ikoniska cykelhändelser. Vår gemensamma ambition att få fler människor att upptäcka Wahoo, utveckla sin cykelträning och komma bättre förberedda så att man verkligen kan njuta av cykelfesten i Motala. Med Wahoos breda utbud av cykeldatorer, pulsband, pedaler och inomhustrainers kan vi verkligen stötta cyklister i förberedelserna, både under inomhus- och utomhussäsongen.

Wahoo kommer att finnas på plats under Nordic Bike Expo i Motala, där besökare har möjlighet att testa hela sortimentet av produkter och få experthjälp kring sin cykelträning. Precis som tidigare kommer Wahoo också vara en aktiv del av Vätternrundans förberedande event och aktiviteter, samt finnas på plats under Cykelveckan i Motala.

Genom det fortsatta samarbetet förstärker Vätternrundan och Wahoo sin position inom cykelvärlden, och tillsammans skapar de möjligheter för ännu fler människor att nå sina träningsmål.

Utforska Wahoos ekosystem och sortiment på nylanserade wahoofitness.se

För ytterligare information:
Jessica Nilsson, sponsringsansvarig Vätternrundan, 070-515 58 90
Caroline Young, marknadsansvarig Wahoo hos RLVNT Distribution, 076-393 51 11

Wahoo Fitness, som har sin bas i Atlanta USA, har skapat ett ekosystem av sensorer och andra produkter för löpare, cyklister, triathleter och motionärer. Wahoos prisbelönta produktportfölj innehåller KICKR-sortimentet, som består av smarta inomhustrainers med tillbehör, ELEMNT-sortimentet, med cykeldatorer och sportklockor, TICKR-sortimentet med pulsband, dubbelsidiga pedalerna Speedplay samt Wahoo SUF, en mjukvaruplattform för strukturerade träningspass.

Läs mer på wahoofitness.se

Nordic Bike Expo 2025 – en nyckelsatsning för cykelindustrin

Nordic Bike Expo, en ny och spännande satsning som hålls i samband den populära cykel- och familjefesten Vätternrundan den 6–14 juni. Nordic Bike Expo har ambitionen att bli den ledande utomhusmässan i Norden och intresset är redan stort! Med över 80 000 besökare och 25 000 deltagare från hela världen, erbjuder mässan en unik möjlighet för utställare att maximera sin synlighet och knyta värdefulla kontakter.

Jessica Nilsson, sponsringsansvarig för Vätternrundan, säger: ”Nordic Bike Expo är en viktig del av vår vision att utveckla cykelscenen i Norden. Med ett växande intresse för cykling och ett dynamiskt eventområde, erbjuder mässan en optimal plattform för varumärken att nå både passionerade cyklister och nyfikna konsumenter”.

Starkare branschnärvaro och flexibilitet
Nordic Bike Expo 2025 satsar på att ge cykelindustrin större synlighet och fler interaktionsmöjligheter med både konsumenter och varumärken. Med flexibla utställningsytor, testbanor och produktlanseringar skapas en dynamisk miljö där branschen kan växa och utvecklas. Nytt för i år är också att vi har utvecklat delar av eventområdet för att möta de växande behoven.

Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan, tillägger: ”Vi ser en tydlig tillväxt bland deltagare med en ökning av unga, men också nya aktörer. Nordic Bike Expo är inte bara en utställning, det är en mötesplats för att skapa nya affärsmöjligheter och samarbeten. Med Vätternrundans satsning och det ökande intresset för cykling är det ett perfekt tillfälle för varumärken att stärka sin position och ligga i framkant, särskilt efter några tuffa år för branschen. Mässan erbjuder en ovärderlig plattform för innovation och tillväxt”.

Jonas Bjelkmark, Shimano: ”För oss är det en självklarhet att fortsätta vara en del av Vätternrundan, hela arrangemanget är en fantastisk möjlighet för oss och branschen att få fler människor till cykelsporten som träningsform, men även som en del i deras vardag. Antalet besökare och bredden av cyklister som deltar ger oss utställare en unik möjlighet att visa upp våra varumärken under dessa två helger. Genom provcykling, ett stort utbud av produkter och möjlighet till sista minuten-service i Shimano Service Center-tältet, så blir Nordic Bike Expo en mötesplats för alla typer av cyklister och besökare”.

En plattform för innovation och tillväxt
Nordic Bike Expo erbjuder flexibla utställningslösningar för både små startups och etablerade varumärken. Med en internationell publik från länder som Tyskland, Danmark, Norge och Storbritannien, får varumärken chansen att nå flera marknader samtidigt. Mässan är särskilt inriktad på att främja innovation och hållbara lösningar, vilket gör den till en viktig plattform för varumärken som vill ligga i framkant av utvecklingen.

Unik exponering under ett ikoniskt evenemang
Som en del av Vätternrundans 60-loppsjubileum 2025 kommer Nordic Bike Expo att vara en samlingspunkt för cykelentusiaster och branschexperter. Det centrala läget i Motala hamn, nära viktiga områden som nummerlappstältet och Shimanos servicetält, garanterar hög trafik och en engagerad publik.

För bokning och ytterligare information
För varumärken inom cykelbranschen som vill säkra sin plats på Nordic Bike Expo 2025, kan anmälan göras på expo.vatternrundan.se
Arrangören tar emot intresseanmälningar löpande och arbetar för att skapa en optimal sammansättning av varumärken som tillgodoser deltagarnas och besökarnas behov till loppen samt sin vardags- och fritidscykling. Efter anmälan kontaktar arrangören dig inom några dagar för vidare samtal och bekräftelse.

För ytterligare information, kontakta:
Oskar Sundblad, vd Vätternrundan, 070-360 14 56
Jessica Nilsson, sponsringsansvarig Vätternrundan, 070-515 58 90

Annons:

NTM Media – toppbanner (kampanjperiod 1,2025 ”Tandemparet”)

Våra partners

Vätternrundan skulle aldrig vara vad det är idag om det inte vore för våra fantastiska partners som delar vår passion för cykelsporten.

Official Industry Partners

Official Media Partners

Official Suppliers

Official Community Partners