Annons:

Wahoo – toppbanner (kampanjperiod 1, dec 2024 – jan 2025)

Craft och Vätternrundan förnyar samarbetet – fokus på tillgänglighet och tillväxt

Sedan 2009 har Craft och Vätternrundan samarbetat för att främja cykelsporten, och nu förlängs partnerskapet med ett nytt avtal som sträcker sig fram till 2028.

Tillsammans har de två svenska aktörerna arbetat för att sänka tröskeln till cykling genom att erbjuda prisvärda och funktionella kläder och lopp som är tillgängliga för både motionärer och elitidrottare. Det förlängda samarbetet kommer även att inkludera en gemensamt framtagen ny designkollektion för Vätternrundan samt en starkare närvaro för Craft på Nordic Bike Expo i Motala.

Tillgänglighet för alla – cykling för både motionärer och elit
Craft och Vätternrundans gemensamma vision har alltid varit att göra cykling tillgänglig för alla, oavsett bakgrund eller ambitionsnivå. Genom att erbjuda prisvärda, högkvalitativa kläder som är anpassade för både motionärer och elitidrottare, har de skapat förutsättningar för att fler ska kunna delta i cyklingens värld. Motionärsloppen inom Vätternrundan erbjuder en ingång för nya cyklister, medan elitcyklister kan dra nytta av Crafts tekniska plagg som är designade för att maximera prestation på högsta nivå. Denna balans mellan tillgänglighet och toppkvalitet gör att alla cyklister, från nybörjare till proffs, kan hitta rätt utrustning och kläder.

Stark tillväxt och fler unga cyklister
En tydlig trend som både Craft och Vätternrundan har sett de senaste åren är den ökande tillväxten inom cykling, särskilt bland nya deltagare och unga vuxna. Under 2024 ökade andelen nya cyklister markant, med en särskilt stark tillväxt bland unga deltagare. Den här utvecklingen visar på cykelsportens växande popularitet och hur partnerskapet mellan Craft och Vätternrundan bidrar till att driva tillväxten i branschen. Tillsammans erbjuder de en plattform där både erfarna elitcyklister och nybörjare kan hitta rätt utrustning och sammanhang för att utvecklas inom sporten.

Ny designkollektion och större närvaro på Nordic Bike Expo
Inför 2025 kommer Craft och Vätternrundan att ta fram en helt ny designkollektion för cykelkläder. Den nya kollektionen kommer att spegla både funktionalitet och stil och kommer att presenteras under nästa års Vätternrundan. Craft kommer också att ha en mer central roll på Nordic Bike Expo i Motala, där de visar upp sitt kompletta sortiment för både motionärer och elitcyklister inför de upp till 80 000 besökarna.

”Det känns fantastiskt att förlänga vårt samarbete med Vätternrundan och fortsätta vår gemensamma resa för att göra cykling tillgängligt för fler,” säger Stefan Persson, VD för Craft. ”Vi har ett brett sortiment som erbjuder både prisvärda alternativ för motionärer och tekniska plagg för elitcyklister, vilket gör att vi kan möta behoven hos alla deltagare.”

”Vi är stolta över vårt långvariga samarbete med Craft,” säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig på Vätternrundan. ”Crafts engagemang för både elit och motionär gör dem till den perfekta partnern för våra lopp, och tillsammans bidrar vi till att göra cyklingen tillgänglig för en bredare publik.”

Barncancerfonden fördjupar samarbetet med Vätternrundan

Barncancerfonden förlänger sitt framgångsrika samarbete med Vätternrundan i ytterligare tre år, med ambitionen att få fler cyklister att delta i kampen mot barncancer. I samband med det 60:e Vätternrundan ansluter sig även cykelklubben Team Aron CK (TACK) till initiativet och blir dessutom ansvariga för samtliga cyklister som engagerar sig genom det väletablerade konceptet ”Ride of Hope”.

Sedan flera år tillbaka har Barncancerfonden och Vätternrundan samarbetat genom ”Ride of Hope”, ett initiativ som samlar cyklister för att stödja kampen mot barncancer. Nu tar samarbetet ett nytt steg, med TACK som tar över ansvaret för att rekrytera och engagera cyklister att delta i ”Ride of Hope” under Vätternrundan 2025.

– Sedan 2008 har hundratals cyklister bidragit i kampen mot barncancer genom att engagera sig i i Ride of Hope och därmed varit med och samlat in över 18 miljoner kronor till barncancerforskningen och till stöd för drabbade barn och familjer. Vi är därför otroligt glada över att både Vätternrundan och TACK är med oss i kampen mot barncancer, säger Jonathan Svensson, projektledare på Barncancerfonden.

– Vi är otroligt glada över att kunna förlänga vårt samarbete med Barncancerfonden. Att TACK nu blir en del av detta gör att vi kan skapa ännu större engagemang och nå ut till fler cyklister. Tillsammans kan vi göra en verklig skillnad för barn med cancer och bidra till ett ännu starkare cykelcommunity, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig på Vätternrundan.

TACK, som initierades av Magnus Erlandsson inspirerad av Aron Andersons initiativ ”Team Aron cyklar genom Sverige” 2018 har snabbt vuxit till att bli en viktig aktör inom cykling för välgörenhet. Klubben, som formellt grundades i januari 2020, har hittills samlat in över 1,7 miljoner kronor till Barncancerfonden genom olika cykelevent runt om i Sverige.

– TACK är till för alla som brinner för att cykla i härlig gemenskap, präglat av glädje. Genom att vara del av cykelklubben kan man bidra till den livsviktiga barncancerforskningen samtidigt som man tränar och mår bättre säger Magnus Erlandsson, initiativtagare och ordförande för TACK och fortsätter:

– Vi ser verkligen fram emot att få fördjupa vårt samarbete med Barncancerfonden i och med närvaron under Vätternrundan 315 km, Halvvättern 150 km och Tjejvättern 100 km. Nu hoppas vi att så många cyklister, såväl ledare som deltagare, som möjligt vill hänga med oss nästa år till Sveriges största motionslopp Vätternrundan. Tillsammans kan vi göra skillnad.

Om Barncancerfonden
Som den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige har Barncancerfonden bidragit med över fyra miljarder kronor till barncancerforskningen och finansierar årligen cirka 250 forskningsprojekt. Det är bara möjligt tack vare bidrag från privata givare, företag och organisationer. Barncancerfonden finansierar forskning som möjliggör effektivare och mer skonsamma behandlingar som är elakare mot cancern men snällare mot barnen, samt erbjuder stöd för drabbade familjer och barncanceröverlevare i hela landet. Tillsammans arbetar riksförbund och lokala föreningar för att bidra till en positiv utveckling inom alla områden som rör barncancer. För mer information besök: www.barncancerfonden.se

Vätternrundan och Wahoo förlänger framgångsrikt partnerskap

Vätternrundan och Wahoo förlänger nu sitt framgångsrika samarbete till och med 2026. Det nya avtalet innebär att Wahoo, som i Norden distribueras av RLVNT Distribution, fortsätter att vara exklusiv partner inom segmentet cykelrelaterade elektroniska produkter för samtliga lopp inom Vätternrundan. Förlängningen markerar ett fortsatt gemensamt engagemang för att stötta och inspirera cyklister i träning och tävling, oavsett nivå.

– Vi är väldigt glada över att förlänga vårt samarbete med Wahoo. Cykling handlar inte bara om stora tävlingar, utan om alla former av cykling – från vardagspendling till motionsrundor och allt däremellan, året runt. Tillsammans med Wahoo kan vi fortsätta att inspirera och stötta cyklister, oavsett säsong eller nivå, med teknik som gör träningen både roligare och mer tillgänglig, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig för Vätternrundan.

Caroline Young, marknadsansvarig för Wahoo hos RLVNT, ser även hon fram emot det fortsatta partnerskapet:

– Vi är otroligt stolta över att få förlänga vårt samarbete med Vätternrundan, en av världens största och mest ikoniska cykelhändelser. Vår gemensamma ambition att få fler människor att upptäcka Wahoo, utveckla sin cykelträning och komma bättre förberedda så att man verkligen kan njuta av cykelfesten i Motala. Med Wahoos breda utbud av cykeldatorer, pulsband, pedaler och inomhustrainers kan vi verkligen stötta cyklister i förberedelserna, både under inomhus- och utomhussäsongen.

Wahoo kommer att finnas på plats under Nordic Bike Expo i Motala, där besökare har möjlighet att testa hela sortimentet av produkter och få experthjälp kring sin cykelträning. Precis som tidigare kommer Wahoo också vara en aktiv del av Vätternrundans förberedande event och aktiviteter, samt finnas på plats under Cykelveckan i Motala.

Genom det fortsatta samarbetet förstärker Vätternrundan och Wahoo sin position inom cykelvärlden, och tillsammans skapar de möjligheter för ännu fler människor att nå sina träningsmål.

Utforska Wahoos ekosystem och sortiment på nylanserade wahoofitness.se

För ytterligare information:
Jessica Nilsson, sponsringsansvarig Vätternrundan, 070-515 58 90
Caroline Young, marknadsansvarig Wahoo hos RLVNT Distribution, 076-393 51 11

Wahoo Fitness, som har sin bas i Atlanta USA, har skapat ett ekosystem av sensorer och andra produkter för löpare, cyklister, triathleter och motionärer. Wahoos prisbelönta produktportfölj innehåller KICKR-sortimentet, som består av smarta inomhustrainers med tillbehör, ELEMNT-sortimentet, med cykeldatorer och sportklockor, TICKR-sortimentet med pulsband, dubbelsidiga pedalerna Speedplay samt Wahoo SUF, en mjukvaruplattform för strukturerade träningspass.

Läs mer på wahoofitness.se

Nordic Bike Expo 2025 – en nyckelsatsning för cykelindustrin

Nordic Bike Expo, en ny och spännande satsning som hålls i samband den populära cykel- och familjefesten Vätternrundan den 6–14 juni. Nordic Bike Expo har ambitionen att bli den ledande utomhusmässan i Norden och intresset är redan stort! Med över 80 000 besökare och 25 000 deltagare från hela världen, erbjuder mässan en unik möjlighet för utställare att maximera sin synlighet och knyta värdefulla kontakter.

Jessica Nilsson, sponsringsansvarig för Vätternrundan, säger: ”Nordic Bike Expo är en viktig del av vår vision att utveckla cykelscenen i Norden. Med ett växande intresse för cykling och ett dynamiskt eventområde, erbjuder mässan en optimal plattform för varumärken att nå både passionerade cyklister och nyfikna konsumenter”.

Starkare branschnärvaro och flexibilitet
Nordic Bike Expo 2025 satsar på att ge cykelindustrin större synlighet och fler interaktionsmöjligheter med både konsumenter och varumärken. Med flexibla utställningsytor, testbanor och produktlanseringar skapas en dynamisk miljö där branschen kan växa och utvecklas. Nytt för i år är också att vi har utvecklat delar av eventområdet för att möta de växande behoven.

Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan, tillägger: ”Vi ser en tydlig tillväxt bland deltagare med en ökning av unga, men också nya aktörer. Nordic Bike Expo är inte bara en utställning, det är en mötesplats för att skapa nya affärsmöjligheter och samarbeten. Med Vätternrundans satsning och det ökande intresset för cykling är det ett perfekt tillfälle för varumärken att stärka sin position och ligga i framkant, särskilt efter några tuffa år för branschen. Mässan erbjuder en ovärderlig plattform för innovation och tillväxt”.

Jonas Bjelkmark, Shimano: ”För oss är det en självklarhet att fortsätta vara en del av Vätternrundan, hela arrangemanget är en fantastisk möjlighet för oss och branschen att få fler människor till cykelsporten som träningsform, men även som en del i deras vardag. Antalet besökare och bredden av cyklister som deltar ger oss utställare en unik möjlighet att visa upp våra varumärken under dessa två helger. Genom provcykling, ett stort utbud av produkter och möjlighet till sista minuten-service i Shimano Service Center-tältet, så blir Nordic Bike Expo en mötesplats för alla typer av cyklister och besökare”.

En plattform för innovation och tillväxt
Nordic Bike Expo erbjuder flexibla utställningslösningar för både små startups och etablerade varumärken. Med en internationell publik från länder som Tyskland, Danmark, Norge och Storbritannien, får varumärken chansen att nå flera marknader samtidigt. Mässan är särskilt inriktad på att främja innovation och hållbara lösningar, vilket gör den till en viktig plattform för varumärken som vill ligga i framkant av utvecklingen.

Unik exponering under ett ikoniskt evenemang
Som en del av Vätternrundans 60-loppsjubileum 2025 kommer Nordic Bike Expo att vara en samlingspunkt för cykelentusiaster och branschexperter. Det centrala läget i Motala hamn, nära viktiga områden som nummerlappstältet och Shimanos servicetält, garanterar hög trafik och en engagerad publik.

För bokning och ytterligare information
För varumärken inom cykelbranschen som vill säkra sin plats på Nordic Bike Expo 2025, kan anmälan göras på expo.vatternrundan.se
Arrangören tar emot intresseanmälningar löpande och arbetar för att skapa en optimal sammansättning av varumärken som tillgodoser deltagarnas och besökarnas behov till loppen samt sin vardags- och fritidscykling. Efter anmälan kontaktar arrangören dig inom några dagar för vidare samtal och bekräftelse.

För ytterligare information, kontakta:
Oskar Sundblad, vd Vätternrundan, 070-360 14 56
Jessica Nilsson, sponsringsansvarig Vätternrundan, 070-515 58 90

Hälsa, hållbarhet och vinnare på Forum Vätternrundan 2024

Cyklingens roll för hälsa och hållbarhet, cykling och säkerhet och vinnaren av Cykelplaneringspriset 2024. Plus politikernas visioner för framtidens cykling. Där har ni några höjdpunkter på branschseminariet Forum Vätternrundan på fredagen.

Forum Vätternrundan i Motala arrangerades av Vätternrundan och Motala kommun med Cykelcentrum | VTI, Sweden by Bike och Cykelbranschen som seminarievärdar. Branschseminariet – med kunskapsspridning mellan forskning, idrottsrörelse, politik och näringsliv som främsta syfte – hölls samma dag som starten för den 59:e Vätternrundan.

Politiker från riks- och lokal nivå diskuterade vilka visioner som finns för framtidens cykling. Flera hänvisade till deklarationen om cykling som EU antog under våren.
– Det är en viktig milstolpe. I Sverige har vi nog tagit cyklingen som självklar på något sätt, men riktigt så enkelt är det inte. Allra viktigast är trafiksäkerheten och där måste verkligen regeringen vara på tå, sade riksdagsledamoten Magnus Oscarsson (KD).

– Tyvärr har Sverige backat i många cykelfrågor. Samtidigt finns en bred samsyn kring cykling. Därför borde det inte vara omöjligt att få till både regelförändringar och mer pengar, sade riksdagsledamoten Johan Andersson (S).

– Jag tittar mer på vad politiker gör än vad de säger, och tyvärr ser jag inte några indikationer på förbättringar. Vi vill att cyklingen ska fördubblas fram till 2035, att reseavdraget ska vara transportneutralt och att det ska bli lättare att bygga fristående cykelbanor, sade riksdagsledamoten Linus Lakso (MP).

– Kommunerna är viktiga och vi får inte glömma bort den lokala nivån. Rikspolitiken ska skapa goda förutsättningar med bra vägnät och andra åtgärder. Viljan att cykla ökar om det är enkelt att göra rätt, sade Mark Henriksson (M), kommunstyrelsens ordförande i Motala.

Flera programpunkter tog upp olika aspekter av cykling och hälsa. Oskar Svärd, trefaldig Vasaloppsvinnare, och Vilda Forsén, influencer och mångkampande motionär, diskuterade hur unga kan lockas att röra på sig mer.

– För mig handlar det inte bara om att gå i mål, det sociala kring träningen är lika viktigt. Mitt råd är att våga satsa och bara köra – det spelar ingen roll om man springer en kilometer eller gör en iron man, sade Vilda Forsén.

– Skolan och föreningslivet är båda otroligt viktiga. Men det räcker inte med det. Sen måste vi föräldrar också ta ett stort ansvar, sade Oskar Svärd.

Apropå cykling och säkerhet presenterade Anna Niska, forskningsledare och föreståndare för Cykelcentrum VTI, en ny forskningsstudie om cykling och vägarbeten. Rapporten, som publiceras inom kort, visar att mer än 200 cyklister om året råkar ut för olyckor på grund av vägarbeten.

– Ofta underskattar man komplexiteten och jag hoppas att vårt underlag kan bidra till klara riktlinjer och regler. Grunden är att göra det så enkelt och självförklarande att man som cyklist inte ska behöva fundera på hur man ska göra. Sen är det viktigt att inte ställa ut fler skyltar än som verkligen behövs, sade Anna Niska.

Under Forum Vätternrundan delades också Svenska Cykelstäders Cykelplaneringspris 2024 ut. Priset tilldelades företaget Heimstaden för arbetet med cykelgaraget och cykelpassagen vid köpcentret Kronprinsen i Malmö. Cykelgaraget, som underlättar cykling till och från centret, utnyttjas av upp emot 1000 personer varje dygn.

För ytterligare information, kontakta:
Oskar Sundblad, vd Vätternrundan, 070-360 14 56
Jessica Nilsson, sponsringsansvarig Vätternrundan, 070-515 58 90

Om Forum Vätternrundan
Ända sedan Sten-Otto Liljedahl cyklade sin jungfrufärd runt Vättern 1966 har folkhälsomålet varit en tydlig ledstjärna för Vätternrundans arbete. Engagemanget hos organisationen, klubbar, föreningar och samarbetspartners har formerats med tidens vingslag. Forum Vätternrundan är samlingsnamnet för gemenskapen och folkhälsoengagemanget. I en samtid där vi står inför flera stora kriser samtidigt, är det viktigare än någonsin att vi sprider kunskap och lyssnar, men framförallt vågar tänka om och ta nya grepp. Genom att låta folkhälsan vara ledstjärnan i alla beslut, med cykeln och rörelse i vardagen som medel, har vi kommit en bra bit på vägen. Tillsammans skapar vi en tillgänglig och sund plats, att leva, vistas och verka på.

Efter tjugo år – Enervit och Vätternrundan förlänger

I 20 år har Vätternrundan och Enervit samarbetat i ett gemensamt partnerskap. Nu förlänger parterna samarbetet i ytterligare tre år.

Samarbetet mellan Vätternrundan och Enervit började 2003, när Enervit var nya på den svenska marknaden. Då gick företaget in som officiell energipartner till Vätternrundan och levererade energidryck till loppens depåer. Sedan dess har partnerskapet mellan Vätternrundan och Enervit ständigt utvecklats med skräddarsydda paket, nya produkter och rådgivning – allt med fokus på att skapa en bra upplevelse och bästa tänkbara förutsättningar för både motionärer och elitcyklister.

Både Vätternrundan och Enervit har ett stort engagemang för en aktiv livsstil och det långvariga samarbetet har stärkt såväl evenemanget som Enervits marknadsposition. Vätternrundan har en tung position som världens största motionslopp på cykel och engagerar cyklister över hela världen, medan Enervit i dag är ledande leverantör av sportnäringsprodukter.

– Vi är glada över att förlänga vårt långvariga samarbete med Vätternrundan och detta ikoniska evenemang, säger Roberto Coda-Zabetta, International Sales & Business Development Director på Enervit. Det fortsatta samarbetet speglar vårt gemensamma engagemang för att främja en hälsosam livsstil och vi kommer att fortsätta utveckla näringsprodukter som stärker cyklisterna och får dem att övervinna sina utmaningar.”

Vätternrundan är känt för sin natursköna rutt runt Sveriges näst största sjö Vättern, och lockar varje år tusentals cyklister från hela världen. När deltagarna tar sig an den utmanande 315 km långa sträckan, hjälper Enervits sportnäringsprodukter dem att hålla i prestationen.

– Ett ömsesidigt utbyte av  kunskap, erfarenheter och resurser har lett till en positiv utveckling för oss båda, säger Jessica Nilsson, sponsoransvarig på Vätternrundan. Vi är stolta och glada över det fortsatta förtroendet från Enervit och att  vi kan fortsätta serva våra deltagare med bra energiprodukter och rådgivning.

Om Enervit S.p.A.
Enervit, Det Positiva Näringsföretaget, verkar på marknaden för sport- och funktionsnäring genom forskning, utveckling, produktion och försäljning av livsmedel och tillskott för dem som utövar sport och är hälsomedvetna. Enervit S.p.A. främjar kulturen av positiv näring kombinerat med värdet av regelbunden fysisk aktivitet och är engagerad i att verka med respekt för miljön, människor och samhället för att göra en trovärdig insats för en hållbar övergång. Hela produktionsprocessen, från koncept till testning, från finjustering till produktion, hanteras vid anläggningarna i Zelbio och Erba (båda belägna i provinsen Como) med målet att säkerställa högsta kvalitetsnivåer. Företaget är UNI EN ISO 9001, UNI EN ISO 14001 och BRC-certifierat. Koncernen har 230 anställda och – per den 31 december 2023 – intäkter på 85,4 miljoner euro, genererade via fyra försäljningskanaler: Italien, Internationellt, Kontrakttillverkning och D2C.

Här är årets kollektion för Vätternrundan – med synbarhet och säkerhet i fokus

Det svenska sportvarumärket Craft introducerar återigen en ny upplaga av den populära kollektionen för Vätternrundan. Kollektionen för 2024 kombinerar Vätterns böljande vatten med ett tydligt fokus på synbarhet och säkerhet.

– Säkerhet står helt klart i centrum för årets kollektion, berättar Daniel Ekelund, designer på Craft.
– Vi fortsätter med den framgångsrika mönsterbilden i form av Vätterns böljande vågor men adderar en mer högljudd palett där fluorescerande färger med hög synbarhet kontrasterar mot en svart och vit bas. Cykeltröjan har dessutom en reflekterande yta på ryggens nederdel som avsevärt förhöjer synbarheten. Resultatet är en stilren kollektion som står ut både vad gäller design och säkerhet. Precis som tidigare säsonger gäller dock att det nya formspråket harmonierar perfekt med de flesta typer av enfärgade cykelbyxor.

Andreas Andersson, kommunikationsansvarig för Vätternrundan, är också positiv till 2024 års kollektion.
– Redan vid skissbordet hade vi en tydlig vision om att tillsammans skapa en kollektion som vågar ta plats och som syns på långt håll, oavsett om du cyklar på landsvägen eller grusvägen, i dagsljus eller i mörker. Denna vision har varit en ledstjärna genom hela designprocessen, säger han.
– Viktiga aspekter som vi fokuserade på var valet av material och färger. Crafts noggranna arbete med dessa detaljer bäddar för ännu en framgångsrik kollektion, som bidrar till att öka säkerheten på vägarna.

Kollektionen för Vätternrundan 2024 är som tidigare upplagor framtagen i samarbete med Vätternrundan och innefattar bland annat cykeltröja, cykelbyxor, strumpor, armvärmare och keps. Plaggen kan köpas på stadium.se och craftsportswear.com.

Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 2024

Foto: David Lagerlöf

Förra årets succé Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, markerade en viktig milstolpe i att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av insiktsfulla diskussioner och inspirerande föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, en erkänd besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.

Ari Riabacke har doktorerat i risk- och beslutsanalys och är i grunden ekonom med inriktning på organisation och ledarskap. Hans anförande är ett värdefullt tillfälle för alla som utövar ledarskap på olika nivåer. Ari Riabacke kommer att dela med sig av sina insikter under ett anförande med temat ”Allt ledarskap börjar med oss själva”, och därigenom belysa vikten av personligt ansvar och engagemang för att skapa förändring.

Årets tema är ”Cykling i ett samhällsperspektiv”. Seminariet tar upp den viktigaste forskningen i kombination med aktuella frågor som rör näringsliv, politik och idrott. Genom fördjupade samtal mellan branschexperter, visionärer, forskare och cykelentusiaster samt ett tydligt ledarskap är målet att gå från idé till handling.

– Med årets Forum Vätternrundan strävar vi efter att fortsätta vår resa att lyfta cyklingen till en ny nivå av samhällsrelevans. Vi är mycket glada över att ha Ari Riabacke med oss för att dela sin expertis och ge deltagarna insikter som kan inspirera till handling och förändring, säger Oskar Sundblad, VD Vätternrundan.

Forum Vätternrundan arrangeras i Motala den 14 juni, i samband med starten av den 59:e Vätternrundan. Det finns även möjligheter att delta digitalt. På eftermiddagen den 13 juni arrangeras en välkomstträff för alla talare och deltagare som kommer till Motala på torsdagen. Temat är hållbarhet och det blir kvalificerat nätverkande med kunniga personer inom cyklingen.

Anmälan görs på forum.vatternrundan.se/branschseminarium

Arrangörer för Forum Vätternrundan är Motala kommun tillsammans med Vätternrundan. Medvärdar är Cykelbranschen, Cykelcentrum | VTI och Sweden by Bike.

Om Forum Vätternrundan
Ända sedan Sten-Otto Liljedahl cyklade sin jungfrufärd runt Vättern 1966 har folkhälsomålet varit en tydlig ledstjärna för Vätternrundans arbete. Engagemanget hos organisationen, klubbar, föreningar och samarbetspartners har formerats med tidens vingslag. Forum Vätternrundan är samlingsnamnet för gemenskapen och folkhälsoengagemanget. I en samtid där vi står inför flera stora kriser samtidigt, är det viktigare än någonsin att vi sprider kunskap och lyssnar, men framförallt vågar tänka om och ta nya grepp. Genom att låta folkhälsan vara ledstjärnan i alla beslut, med cykeln och rörelse i vardagen som medel, har vi kommit en bra bit på vägen. Tillsammans skapar vi en tillgänglig och sund plats, att leva, vistas och verka på.

Svenska Cykelstäder hyllar goda cykelinsatser igen

Svenska Cykelstäder vill lyfta fram goda exempel på cykelåtgärder som leder till bättre förutsättningar för de som cyklar eller för de som kan tänkas välja cykeln men som inte gör det idag. Svenska Cykelstäders planeringspris tilldelas en cykelåtgärd som på ett utmärkt sätt har beaktat cyklingens förutsättningar och behov och därigenom fört utvecklingen framåt för cykelplanering i Sverige. Ett vinnande koncept kan både vara en mindre väl utförd åtgärd, eller en riktig storsatsning i samhällsplaneringen.

Priset kommer att delas ut vid Forum Vätternrundan den 14 juni, ett av Sveriges viktigaste cykelevent och en samlingspunkt för forskning, politik, näringsliv, cykelidrotten och cykelsporten i Sverige. Nytt för i år är att kriterierna Cykelbarhet, Tillgänglighet och Nytänkande har breddats för att fler sorters åtgärder ska kunna nomineras, där föreningen hoppas på att fler ska tänka cykelplanering i ett större perspektiv. Varför inte en cykelgata, cykelbana, cykellekplats, cykelbro, nytänkande av gaturummet eller annan anläggning som får fler att cykla?

– Med ett större omfång på priset hoppas vi på en mångfald av nomineringar. Det finns många bra cykelinitiativ i Sverige som behöver lyftas upp och visas upp, säger Christina Bernhardsson, ordförande för Svenska Cykelstäder.

Åtgärden som nomineras behöver vara beslutad, och en effekt ska kunna dokumenteras. Den dokumenterade effekten kan se ut på olika sätt, och kan vara både kvalitativ eller kvantitativ.

– Cykelplaneringspriset är ett tillfälle att hylla alla de otroliga insatser som görs för cyklingen, men som tyvärr allt för sällan uppmärksammas. Vi hoppas på att många vågar nominera, och att vi kan se en effekt av åtgärderna som nomineras. Kanske har några intervjuats om sina upplevelser av en åtgärd? Eller kan man se att antalet cyklister ökat på platsen?, säger Samuel Williams, verksamhetsledare på Svenska Cykelstäder.

Förra årets cykelplaneringspris gick till Krister Isaksson för det arbete han utfört med cykelstråket längs Ulvsundavägen i Bromma. Utformningen av cykelstråket innebar bland annat omprioriteringar av gaturummet, tydligare företräde för cyklister och ändringar av körfältsbredder, placeringen av skyltar samt busskurer.

Vem kan då nominera?
– Det kan vem som helst göra. Vi välkomnar nomineringar från kommuner, regioner, forskningen, företag eller varför inte politiker som vill lyfta det som görs på hemmaplan, eller kanske hos en kollega i en annan stad? säger Samuel Williams.

Tveka inte att skicka in din nominering! För dig som vill veta mer om nominerinsgprocessen. Missa inte vårt webbinarium den 18 april.

Vätternrundan i flerårigt samarbete med NTM Media

Med målet att tillsammans nå yngre målgrupper har NTM Media och Vätternrundan inlett ett treårigt partnerskap. Samarbetet ska stärka folkhälsan hos unga och få det klassiska cykelloppet att nå en ännu bredare publik.

Klassiska Vätternrundan är ett av världens största cykellopp och samlar varje år tusentals deltagare. För att locka fler yngre deltagare till de olika motionsloppen under Cykelveckan i juni, ser vi ett behov av att nå nya målgrupper i nya kanaler. NTM Medias lokala nyhetskanaler, med 18 prenumererade titlar från Vimmerby i söder till Luleå i norr, når varje dag över en miljon läsare.

– Med NTM Medias starka varumärken och deras engagerade medierådgivare, är vi övertygade om att vi kan göra våra klassiska cykellopp ännu mer tillgängliga och lockande för en bredare publik, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig Vätternrundan.

Hållbarhet står högt upp på NTM:s agenda och som mediekoncern vill man vara med och påverka utvecklingen för ett långsiktigt hållbart samhälle.

– Vi är väldigt glada över att få chansen att stötta Sveriges främsta folkhälsoarrangemang. Vi ser fram emot att inleda detta fleråriga samarbete för att tillsammans stärka folkhälsan och uppmana till rörelseglädje, säger Johan Mattisson, marknadschef på NTM.

Tidigare i år blev det officiellt att Vätternrundan även valt NTM:s reklambyrå Fluid som strategisk partner. Arbetet ska mynna ut i ett kommunikationskoncept som bidrar till en varumärkesförflyttning med målsättningen att inspirera fler människor till rörelse.

– Vätternrundan är ett starkt varumärke med lång historia och med hjärtat i engagerande frågor. Det skapar fantastiska förutsättningar för träffsäker kommunikation. Jag är övertygad om att Fluid och NTM Medias bredd kan hjälpa Vätternrundan att ta ytterligare steg i sin varumärkesresa, säger Andreas Hult, VD på Fluid.

Vätternrundan arrangeras i början av juni. Det klassiska cykelloppet går av den 14-15 juni, men redan helgen innan är det möjligt att delta i Tjejvättern, Minivättern eller att köra Vätternrundan på elcykel.

– Vi är otroligt entusiastiska över det här samarbetet med NTM Media och ser verkligen fram emot att utforska nya vägar för att locka och engagera flera deltagare. Tillsammans kommer vi att inspirera till rörelseglädje och stärka folkhälsan. Det är en spännande resa vi har framför oss, avslutar Oskar Sundblad, VD, Vätternrundan.

Mer om NTM Media
NTM Media är ett av Sveriges största bolag för lokal media. NTM Medias starka lokala nyhetskanaler, med 18 prenumererade titlar från Vimmerby i söder till Luleå i norr, når varje dag över en miljon läsare. Genom NTM Medias engagerande och modiga journalistik granskas samhället och bidrar till ett öppet och demokratiskt samhälle. NTM Media hjälper också företag att nå ut med sin marknadsföring på lokala marknader runt om i landet. NTM Media ägs av NTM, en stiftelseägd koncern med hjärtat i den lokala journalistiken. Det finns inga kortsiktiga avkastningskrav, vilket gör att NTM kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.

Mer om Fluid
Fluid är en idédriven och strategisk reklambyrå som tar form utifrån varumärkets behov för att leverera slagkraftig kommunikation som skapar effekt för verksamheter. Fluid erbjuder full produktion inom design, film, foto, ljud & webb samt tjänster inom sök & SoMe.

Annons:

Canyon – toppbanner (höst/vinter 2024)

Våra partners

Vätternrundan skulle aldrig vara vad det är idag om det inte vore för våra fantastiska partners som delar vår passion för cykelsporten.

Official Industry Partners

Official Media Partners

Official Suppliers

Official Community Partners