När Vätternrundan firar sitt 60:e lopp lanseras ett nytt kaffe – särskilt framtaget för cyklister. Det är Lindvalls kaffe i Uppsala som tillsammans med Vätternrundan tagit fram ett franskrostat Cykelkaffe, inspirerat av cyklingens kultur, gemenskap och det klassiska fikastoppet.
Idén föddes efter ett uppskattat samarbete under fjolårets evenemang. Resultatet är ett kaffe med syrlig och fyllig smakprofil och en lång eftersmak – en blinkning till både Tour de France och svensk cykeltradition.
– Fika är en självklar del av cyklingen. Det är där samtalen sker, pausen tas och gemenskapen växer. Vi ville skapa ett kaffe som matchar den känslan, säger Patric Torstensson på Lindvalls Kaffe.
Cykelkaffet är också ett exempel på hur partnerskap kan fördjupas genom förståelse för målgruppens livsstil och vardag.
– Cyklingen tar plats i många delar av livet. Genom Cykelkaffet visar Lindvalls förståelse för den bredden och fördjupar sin koppling till cyklingens kultur och vardag, säger Jessica Nilsson, sponsoransvarig på Vätternrundan.
Cykelkaffet kommer att serveras under Vätternrundans lopp och finnas till försäljning på plats i Motala 6–7 samt 12–14 juni. Från den 1 juli säljs det även via Delitea.se. Intäkterna från försäljningen går till det lokala föreningslivet.