AKTUELLT JUST NU:
På samma dag som Tjejvättern och Halvvättern kördes också Vätternrundan 100 km. Med det nya upplägget, att köra alla tre loppen på lördagen, myllrade det av cyklister i Motala. Och intresset för just Vätternrundan 100 km har etablerat sig bland såväl elit- som elcyklister.
En av de mer rutinerade cyklisterna var paralympicsstjärnan Louise Jannering, som slipade på formen. ”Vätternrundan 100 är en del av min träning inför Paris”, berättade Louise som hade Gabriel Sandör som pilot, en av Sveriges absolut bästa triatleter. Det var första gången som Gabriel var pilot på Louise tandemcykel – och han stack inte under stol med att det blev ett bra träningspass för honom också.
Trenden är tydlig. Intresset för Vätternrundan 100 km växer stadigt och loppet har nu har etablerats rejält i Cykelveckans program. Under 2023 ökade antalet startande med hela 75 procent jämfört med föregående år.
Många par som tog tillfället i akt att njuta av cyklingen tillsammans under den strålande sommarsolen. Exempelvis Dan-Åke Ödling, som deltog med sin cykelloppsdebuterande sambo Christina.
– Det var en fantastisk dag och förhoppningsvis inte sista gången som vi gjorde det här tillsammans, sade han med ett stort leende vid målgången.
För makarna Magnus och Gun Gunnarsson var loppet en del av Tjejklassikern respektive Kortklassikern. En tradition som ger dem motivation till träning under hela året.
– Det är ett bra sätt att hålla sig i gång, lagom träning och gör att man har aktiviteter året om.
Även om ”elcykelloppet” Vätternrundan 100 km är det senaste tillskottet under Cykelveckan börjar det nu bli etablerat i loppkatalogen. Men det tillkommer fortfarande nyheter. I år till exempel, när det för första gången fanns en särskild flanörgrupp som lockade de cyklister som ville njuta extra mycket av upplevelsen. Idén uppkom under fjolårets runda runt sjön, där den lokale Motala-journalisten Jens Bollius trampade de 31,5 milen i jeans, skjorta och kavaj. I år valde han i stället det kortaste loppet.
– Flanörcykling handlar om att stanna och prata med andra cyklister, titta på fina trädgårdar som man cyklar förbi och inte stressa. Ta sig tid helt enkelt, sade Jens, som var en av 447 startande i loppet.
Att cykla med elcykel blir bara alltmer populärt. Det märks också under Vätternrundan 100 km, där cyklisterna har möjlighet att ta sig runt banan på cyklar med elassistans. Loppet gick på plats i Motala och även hemma, i år valde nära 400 att starta i den tredje upplagan av Vätternrundans senaste tillskott, som också avslutade årets unika och soliga Cykelvecka. Ett lopp som också ger möjlighet till kvinnor och män att cykla tio mil tillsammans. Något som uppskattades av bland andra Simon Hedberg och Li Höglund. ”Jag har bara cyklat Vätternrundan 300 km tidigare. Nu var det fantastiskt att få uppleva den här bansträckningen också. När man kommer upp för backen (Omberg) och ser utsikten över Vättern – det var väldigt vackert”, sade han efter loppet.
Efter 54 år i följd blev 2020 ett år som gick till historien. På grund av pandemin tvingades Vätternrundan att ställa in Cykelveckan – åtminstone det fysiska evenemanget på plats i Motala. I stället tänkte organisationen om och lät cyklisterna ta sig an loppet på hemmaplan. Min Vätternrundan blev en stor succé och hela 5 455 cyklister från 26 länder genomförde de olika loppen. En av dem var pionjären Stig Johansson, som därmed höll sin svit som den ende kvarvarande att ha cyklat samtliga Vätternrundor. Traditionsenligt cyklade han på sin gamla Husqvarna-cykel från 1937 runt Vättern, men den här gången med start och mål i hemorten Fagersanna.
Den totala sträckan som cyklades (1 375 825 meter) av alla deltagare motsvarar 34 varv runt jorden.
Vd:n Gunilla Brynell-Johansson var nöjd över det stora engagemanget från deltagarna: ”Det var över förväntan och visar hur stort cykelintresset är. Det handlar om att vara kreativa och hitta sätt att lösa situationer, något som våra deltagare har visat sig vara väldigt bra på. En positiv del är att omkring en fjärdedel av de som har registrerat sina lopp inte var anmälda från början”, sade hon.
Om det gamla ordspråket ”En gång är ingen gång, två gånger är tradition” stämmer är Cykelveckans senaste tillskott i lopp-portföljen verkligen här för att stanna. Jämfört med premiäråret hade antalet cyklister i Vätternrundan 100 km ökat med mer än det dubbla. Många tog också chansen att testa på att cykla med elassistans, däribland Nässjöbon Helmuth Zechel som återvände till Cykelveckan efter tio års uppehåll – just tack vare elcykeln. ”Det är en viss känsla att vara med här i Motala, det drar i benen när man ser det här”, sade han inför loppet.
Sommaren 2018 premiärcyklades Vätternrundans nya lopp över 100 kilometer där cyklar med elassistans tillåts. I gassande solsken lyckades 271 cyklister ta sig till målet i Motala. Loppet cyklades samtidigt som Halvvättern och lockade bland annat dåvarande miljöministern Karolina Skog, som utnyttjade chansen att cykla på en elcykel under sin loppdebut.