Sommarens premiär av Nordic Bike Expo kommer att bli en nystart för Cykelsverige och för eventet. Den renodlade cykelmässan är nämligen öppen parallellt med Cykelveckan i Motala som lockar över 25 000 deltagare och upp till 80 000 besökare. Kort sagt, mitt i smeten av ett enormt cykelintresse.
– Tycker du om att cykla, till vardags eller på elitnivå, blir det ett event där du kommer att trivas och få bra råd och hjälp på vägen från flera av de ledande varumärkena i branschen, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig på Vätternrundan.
Ska du cykla något av loppen under Cykelveckan i juni? Eller kommer du att besöka Motala som turist eller anhörig till någon av av deltagarna? Då kommer du garanterat att märka av Nordic Bike Expo.
Mässan, som fyller hela Hamnområdet i Motala under två perioder, 6–7 juni och 12–14 juni, kommer att sjuda av liv, rörelse och givetvis massor av cykelprylar.
– Jämfört med tidigare år kommer allt att centreras till hamnområdet som nu kommer att få ett mer strategiskt läge. Hit flyttas exempelvis både nummerlappstältet och Shimanos servicetält, vilket kommer att generera mycket folk på plats, säger Max Lundgren som är projektledare på Vätternrundan.
– Alla varumärken kommer att ha sina egna platser och inte samsas i ett gigantiskt tält som förr. Nordic Bike Expo kommer att upplevas som en mässa och inte som en butik.
Ny cykelmässa med några av branschens främsta varumärken
Vätternrundan är redan i dag Nordens största konsumentplattform för cykling sett till antal deltagare och besökare. Nordic Bike Expo är ett sätt att stärka den positionen genom att utveckla eventet och växa med flera varumärken på ett sätt som bidrar till det växande intresset för cykling. Den långsiktiga visionen är att skapa en heltäckande plattform för cykelbranschen med ett utbud för såväl motions- som vardagscykling och cyklar och tillbehör för såväl racer som MTB och gravel. Här ska företag som vill nå cykelmålgruppen samtidigt kunna lösa leverantörs- och kundträffar, lanseringar och mycket mer.
Målsättningen första året är ett bra urval av varumärken och produkter med fokus på kvalitet, service och stor vikt på att bygga långvariga relationer med en passionerad målgrupp.
Och här kommer att finnas något för alla.
– Detta blir första året som vi arrangerar mässan, och i ärlighetens namn känns det lite pirrigt. Det har varit några tuffa år för branschen som fortfarande är luttrade. Nu har vi ett bra urval av varumärken att bygga ifrån. Från Vätternrundans sida ser vi långsiktigt på Nordic Bike Expo och jag är övertygad om att mässan kommer att bygga relationer och skapa förutsättningar för både varumärke och försäljning säger Jessica Nilsson.
Måste jag delta i ett lopp under Cykelveckan för att tycka att mässan är intressant?
– Absolut inte! Huvudfokus blir självklart alla cyklister som ska köra våra lopp under Cykelveckan, men här kommer att finnas cyklar och utrustning även för vardagscyklister. Och som vanligt finns barn- och matområdet, andra utställare och aktiviteter i till exempel Stadsparken, säger Max Lundgren.
Max får medhåll av kollega Jessica Nilsson:
– Kopplat till ändrade konsumenttrender och digitaliseringen så har den här typen av evenemang, fått en viktigare roll än någonsin. Cykling har blivit en året-runt-grej för alla åldrar och därmed en fritidsaktivitet som inte har några begränsningar. Med Nordic Bike Expo vill vi inte bara skapa relationer till de som ska cykla under Cykelveckan utan till alla som älskar att cykla – oavsett syfte och tidpunkt på året.